1.Acordarea indemnizației lunare pentru creștere copilului se face cu respectarea prevederilor:

· OUG nr. 111/ 2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru cresterea copiilor, cu completările și modificările ulterioare;

· HG nr. 52/ 2011 pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 111/ 2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor.

 

2. Beneficiarii indemnizației pentru creșterea copilului sunt:

· oricare dintre părinţii fireşti ai copilului;

· persoana care a adoptat copilul;

· persoana căreia i s-a încredinţat copilul în vederea adopţiei;

· persoana care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţă;

· asistentul maternal profesionist, numai pentru copiii săi naturali ori adoptați;

· persoana care a fost numită tutore al copilului.

*Beneficiarii trebuie să fi realizat venituri din salarii și asimilate salariilor, venituri din activităţi independente, venituri din activităţi agricole, silvicultură și piscicultură, supuse impozitului pe venit, sau să îndeplinească una sau mai multe din condiţiile enumerate mai jos, pentru perioada de 12 luni în ultimii 2 ani anteriori naşterii copilului sau, după caz, pentru perioada de 12 luni în ultimii 2 ani anteriori datei în care s-a aprobat adopţia, a fost făcută încredinţarea ori s-a instituit plasamentul sau tutela.

 

3. Cuantumul lunar al indemnizației pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, este de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei naşterii copilului. Cuantumul minim este de 1.495 lei, iar cuantumul maxim este de 8.500 lei.

4. Stabilirea și plata dreptului la indemnizația pentru creșterea copilului:

Termenul de depunere: 30 zile înainte de intrarea în concediu creştere copil (suspendarea activităţii) sau în cel mult 60 zile de la încetarea concediului de maternitate ori de la data naşterii copilului în situaţia în care nu sunt îndeplinite condiţiile de acordare a concediului de maternitate.

 

A. Venituri din salarii:

Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile în bani şi/sau în natură obţinute de o persoană fizică ce desfăşoară o activitate în baza unui contract individual de muncă sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă.


Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplică şi următoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:

· indemnizaţiile din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii de demnitate publică, stabilite potrivit legii;

· indemnizaţii din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii alese în cadrul persoanelor juridice fără scop patrimonial.

 

În vederea depunerii dosarului pentru indemnizația de creștere a copilului, în cazul veniturilor salariale, se vor depune următoarele documente:

a) cerere tip, completată cu datele părintelui care va sta în concediu;
b) declarația mamei privind concediul de maternitate sau, după caz, adeverinţă eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate din care să rezulte dacă a beneficiat sau nu de concediul de maternitate (în cazul în care a beneficiat de concediu de maternitate adeverinţa va conţine perioada concediului de maternitate şi sumele primite pe fiecare lună) (original);

c) declarația celuilalt părinte;

d) adeverință eliberată de angajator (tipizat) din care să rezulte că persoana îndreptățită a realizat venituri salariale supuse impozitului pe venit, potrivit Codului fiscal, timp de 12 luni, în ultimile 24 luni anterior nașterii copilului;

e) dovada suspendării activităţii/ încetării activităţii (decizie, ordin, dispoziţie, act adiţional), după caz;

f) cererea prin care se solicită la locul de muncă concediu pentru creșterea copilului, conform cu originalul;

g) ultimul concediu medical;

h) certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul;

i) certificatul de căsătorie, în cazul părinţilor căsătoriţi;

j) actul de identitate al părintelui care a solicitat indemnizația de creștere a copilului, cât și al celuilat părinte;
k) certificatele de naştere ale celorlalți copii aflaţi în întreţinere;

l) hotărâre judecătorească de încredințare în vederea adopției sau de încredințare a adopției, hotărârea judecătorească sau hotărârea comisiei pentru protecția copilului pentru măsura plasamentului în regim de urgență, după caz;

m) extras de cont, pe numele părintelui care va sta  în concediu pentru creșterea copilului, pentru plata în cont bancar.                                                                                      

 

B. Veniturile din activități independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii libere şi veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, inclusiv din activităţi adiacente.

* Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comerţ ale contribuabililor, din prestări de servicii, precum şi din practicarea unei meserii.
* Constituie venituri din profesii liberale veniturile obţinute din exercitarea profesiilor: medicale, de  avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament în valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii.
* Veniturile din valorificarea sub orice formă a drepturilor de proprietate intelectuală provenite din brevete de invenţie, desene şi modele, mostre, mărci de fabrică şi de comerţ, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor şi drepturi conexe dreptului de autor şi altele asemenea.

 

În vederea depunerii dosarului pentru indemnizația de creștere a copilului, în cazul veniturilor realizate din drepturi de autor și drepturi conexe dreptului de autor, se vor depune următoarele documente:

a) cerere tip, completată cu datele părintelui care va sta în concediu;

b) declarația mamei privind concediul de maternitate sau, după caz, adeverinţă eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate din care să rezulte dacă a beneficiat sau nu de concediul de maternitate (în cazul în care a beneficiat de concediu de maternitate adeverinţa va conţine perioada concediului de maternitate şi sumele primite pe fiecare lună) (original);

c) declarația celuilalt părinte;

d) adeverinţă care să cuprindă perioada în care au fost realizate veniturile din drepturi de autor şi tabel explicit cu:
-venitul brut pe fiecare lună;
-contribuţiile sociale reţinute (C.A.S., şomaj, etc.);
-impozitul reţinut se menţionează atât procentul reţinut cât şi valoarea acestuia;
-venitul net pe fiecare lună, pentru anul naşterii copilului.
-contractul pe drepturi de autor ;
-dovada suspendării activităţii (decizie, act adiţional, etc);

e) declaraţia unică şi adeverinţa cu veniturile realizate, eliberată de administraţia financiară (pentru anul anterior naşterii copilului și pentru anul de naștere al copilului);

f) declaraţia pe propria răspundere că în anul următor va prezenta A.J.P.I.S. Neamt, în termen de 30 zile de la comunicare, dovada cu privire la veniturile efectiv realizate, eliberată de Administraţia Financiară;

g) actul de identitate al părintelui care a solicitat indemnizația de creștere a copilului, cât și al celuilat părinte;
h) certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul;

i) certificatele de naştere ale celorlalți copii aflaţi în întreţinere;

j) certificatul de căsătorie, în cazul părinţilor căsătoriţi;

k) hotărâre judecătorească de încredințare în vederea adopției sau de încredințare a adopției, hotărârea judecătorească sau hotărârea comisiei pentru protecția copilului pentru măsura plasamentului în regim de urgență, după caz;
l) pentru plata în cont bancar – dovadă eliberată de bancă care să conţină obligatoriu: numele şi prenumele titularului de cont (contul trebuie să fie pe numele persoanei îndreptăţite, care este titularul de dosar), CNP titular, codul Iban.       

                                                                     

În vederea depunerii dosarului pentru indemnizația de creștere a copilului, în cazul veniturilor obținute din exercitarea profesiilor medicale și de avocat, se vor depune următoarele documente:

a) cerere tip, completată cu datele părintelui care va sta în concediu;
b) actul de identitate al părintelui care a solicitat indemnizația de creștere a copilului, cât și al celuilat părinte;
c) certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul;

d) certificatele de naştere ale celorlalți copii aflaţi în întreţinere;
e) certificatul de căsătorie, în cazul părinţilor căsătoriţi;

f)declaraţia unică şi adeverinţa cu veniturile realizate, eliberată de administraţia financiară (pentru anul anterior naşterii copilului și pentru anul de naștere al copilului);
g) dovada întreruperii activităţii (adeverinţă eliberată de barou/ instituţia competentă);
h) declaraţia pe propria răspundere că în anul următor va prezenta A.J.P.I.S Neamt, în termen de 30 zile de la comunicare, dovada cu privire la veniturile efectiv realizate, eliberată de Administraţia Financiară;
i) declarația mamei privind concediul de maternitate sau (după caz) adeverinţă eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate din care să rezulte dacă a beneficiat sau nu de concediul de maternitate (în cazul în care a beneficiat de concediu de maternitate adeverinţa va conţine perioada concediului de maternitate şi sumele primite pe fiecare lună);

j) hotărâre judecătorească de încredințare în vederea adopției sau de încredințare a adopției, hotărârea judecătorească sau hotărârea comisiei pentru protecția copilului pentru măsura plasamentului în regim de urgență , după caz;

k) pentru plata în cont bancar – dovadă eliberată de bancă care să conţină obligatoriu: numele şi prenumele titularului de cont (contul trebuie să fie pe numele persoanei îndreptăţite, care este titularul de dosar), CNP titular, codul Iban.                                                  

În vederea depunerii dosarului pentru indemnizația de creștere a copilului, în cazul veniturilor realizate din convenții civile, contracte de comision sau alte venituri asimilate salariilor, se vor depune următoarele documente:

a) cerere tip, completată cu datele părintelui care va sta în concediu;
b) actul de identitate al părintelui care a solicitat indemnizația de creștere a copilului, cât și al celuilat părinte;
c) certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul;

d) hotărâre judecătorească de încredințare în vederea adopției sau de încredințare a adopției, hotărârea judecătorească sau hotărârea comisiei pentru protecția copilului pentru măsura plasamentului în regim de urgență, după caz;

e) certificatele de naştere ale celorlalți copii aflaţi în întreţinere;
f) certificatul de căsătorie, în cazul părinţilor căsătoriţi;

g) declaraţia unică şi adeverinţa cu veniturile realizate, eliberată de administraţia financiară (pentru anul anterior naşterii copilului și pentru anul de naștere al copilului);
h) dovada suspendării activităţii (decizie, act adiţional, etc);
i) Contractul;
j) declaraţia pe propria răspundere că în anul următor va prezenta A.J.P.I.S Neamt, în termen de 30 zile de la comunicare, dovada cu privire la veniturile efectiv realizate, eliberată de Administraţia financiară;
k) declarația mamei privind concediul de maternitate sau, după caz, adeverinţă eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate din care să rezulte dacă a beneficiat sau nu de concediul de maternitate (în cazul în care a beneficiat de concediu de maternitate adeverinţa va conţine perioada concediului de maternitate şi sumele primite pe fiecare lună);
l) pentru plata în cont bancar – dovadă eliberată de bancă care să conţină obligatoriu: numele şi prenumele titularului de cont (contul trebuie să fie pe numele persoanei îndreptăţite, care este titularul de dosar), CNP titular, codul Iban.

 

În vederea depunerii dosarului pentru indemnizația de creștere a copilului, în cazul veniturilor obținute ca persoană fizică autorizată, se vor depune următoarele documente:

a) cerere tip, completată cu datele părintelui care va sta în concediu;
b) actul de identitate al părintelui care a solicitat indemnizația de creștere a copilului, cât și al celuilat părinte;
c) certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul;

d) hotărâre judecătorească de încredințare în vederea adopției sau de încredințare a adopției, hotărârea judecătorească sau hotărârea comisiei pentru protecția copilului pentru măsura plasamentului în regim de urgență, după caz;

e) certificatele de naştere ale celorlalți copii aflaţi în întreţinere;
f) certificatul de căsătorie, în cazul părinţilor căsătoriţi;

g) autorizatie de funcționare;                                                                                                                      

h) certificatul de înregistrare al firmei;
i) declaraţia unică şi adeverinţa cu veniturile realizate, eliberată de administraţia financiară (pentru anul anterior naşterii copilului și pentru anul de naștere al copilului);
j) rezoluţia de la Camera de Comerţ cu privire la suspendarea activităţii;
k)declaraţia pe propria răspundere că în anul următor va prezenta A.J.P.I.S. Neamt, în termen de 30 zile de la comunicare, dovada cu privire la veniturile efectiv realizate, eliberată de administraţia financiară;
l) declarația mamei privind concediul de maternitate sau, după caz, adeverinţă eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate din care să rezulte dacă a beneficiat sau nu de concediul de maternitate (în cazul în care a beneficiat de concediu de maternitate adeverinţa va conţine perioada concediului de maternitate şi sumele primite pe fiecare lună);
m) pentru plata în cont bancar – dovadă eliberată de bancă care să conţină obligatoriu: numele şi prenumele titularului de cont (contul trebuie să fie pe numele persoanei îndreptăţite, care este titularul de dosar), CNP titular, codul Iban.

 

C. Persoanele care, în ultimele 12 luni din ultimele 24 de luni anterioare nașterii copilului, au urmat cursurile de zi ale învățământului preuniversitar/ universitar și postuniversitar, trebuie să depună următoarele documente pentru indemnizația de creștere a copilului:  

a) cerere tip, completată cu datele părintelui care va sta în concediu;
b) actul de identitate al părintelui care a solicitat indemnizația de creștere a copilului, cât și al celuilat părinte;
c) certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul;

d) hotărâre judecătorească de încredințare în vederea adopției sau de încredințare a adopției, hotărârea judecătorească sau hotărârea comisiei pentru protecția copilului pentru măsura plasamentului în regim de urgență, după caz;

e) certificatele de naştere ale celorlalți copii aflaţi în întreţinere;
f) certificatul de căsătorie, în cazul părinţilor căsătoriţi;

g) adeverinţe cu veniturile realizate, eliberată de administraţia financiară (pentru anul anterior naşterii copilului și pentru anul de naștere al copilului)(dupa caz);
h) adeverinţă eliberată de instituţia de învăţământ preuniversitar sau, după caz, universitar, care să ateste frecventarea cursurilor de zi fără întrerupere, în anul anterior și în anul nașterii copilului;
i) pentru plata în cont bancar – dovadă eliberată de bancă care să conţină obligatoriu: numele şi prenumele titularului de cont (contul trebuie să fie pe numele persoanei îndreptăţite, care este titularul de dosar), CNP titular, codul Iban.

Termenul de depunere: cel mult 60 zile de la data naşterii copilului.

 

D. ALTE ACTE DOVEDITOARE PENTRU STABILIREA DREPTULUI LA INDEMNIZAŢIA PENTRU CREŞTEREA COPILULUI NECESARE SOLICITANŢILOR CARE SE AFLĂ ÎN PERIOADE ASIMILATE, DUPĂ CAZ:

-dovada eliberată de instituţia care a trimis persoana în misiune permanentă în străinătate;
-dovada eliberată de Agenţia Teritorială pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
-dovadă eliberată de Administraţia Financiară;
-dovada eliberată de casele teritoriale de pensii( stagiul de cotizare);
-diploma de absolvire, foaia matricolă sau adeverinţa eliberată de instituţia de învăţământ superior;
-dovada eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate;
-livretul militar, certificatul sau orice altă dovadă eliberată, după caz, de centrul militar în a cărui rază teritorială domiciliază persoana îndreptăţită sau de structurile militare ale instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, în care sunt precizate cu exactitate perioadele şi natura situaţiei respective;
-dovada eliberată de angajatori ori de autorităţile competente străine sau române, tradusă şi legalizată, care să ateste realizarea de venituri profesionale pe baza unor contracte individuale de muncă în străinătate, sau, după caz, realizarea de venituri profesionale dobândite în urma activităţilor salariale ori independente, inclusiv veniturile provenite din perioadele de şomaj şi concedii medicale;
-dovada eliberată de angajator, din care să reiasă că acesta s-a aflat în perioada de maxim 3 luni de la încetarea ununi contract de muncă pe perioadă determinată și începerea unui alt contract de muncă pe durată determinată la același angajator, considerate contracte succesive.

 

ÎN CAZUL SUPRAPUNERII NAŞTERILOR:

SUPRAPUNEREA DREPTURILOR – situaţia în care persoana beneficiară naşte unul sau mai mulţi copii pe perioada acordării indemnizaţiei de creştere a copilului, până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap.

 

Pe perioada suprapunerii drepturilor, cuantumul indemnizaţiei lunare se majorează cu suma de 1.250 lei pentru fiecare dintre copii, începând cu cel de al doilea, în baza unei noi cereri care se depune la A.J.P.I.S Neamț, însoțită de următoarele documente:

· cerere;

· act identitate solicitant;

· certificatele de naștere ale copiilor;

· actul de identitate al celuilalt părinte;

Termen de depunere: 60 zile de la data naşterii celui de al doilea copil, dar până la data împlinirii vârstei de 2 ani a primului copil, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap.

 

CONCEDIUL ŞI INDEMNIZAŢIA PENTRU CEL DE AL DOILEA PĂRINTE

În cazul în care ambii părinţi îndeplinesc condiţiile de acordare a indemnizaţiei, dreptul la concediul pentru creşterea copilului se acordă pe bază netransferabilă, astfel încât cel puţin o lună din perioada totală a concediului de creştere a copilului este alocată uneia dintre persoanele care nu a solicitat acest drept. Dacă dreptul nu se solicită de către celălalt părinte, concediul şi indemnizaţia se reduc cu o lună.

 

Notă:

a) Dacă celălalt părinte nu solicită dreptul la concediu pentru creșterea copilului, are obligaţia de a anunţa, în scris, Agenţia pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Neamț. În situația în care persoana îndreptățită nu anunță, concediul și indemnizația sau, după caz, acordarea stimulentului de inserție se reduc din oficiu cu o lună.

b) Dacă celălat părinte va solicita dreptul, acesta va trebui să depună cererea şi actele doveditoare, până cel târziu în ziua anterioară împlinirii de către copil a vârstei de 2 ani sau 3 ani, în cazul copilului cu handicap.

c) Prevederile pentru concediul şi indemnizaţia pentru cel de-al doilea părinte nu se acordă dacă primul părinte, beneficiar al indemnizației pentru creșterea copilului, a solicitat stimulentul de inserţie cu cel puţin 3 luni înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap.

 

TERMENE REFERITOARE LA ACORDAREA DREPTULUI LA INDEMNIZAŢIE PENTRU CREŞTEREA COPILULUI

 Dreptul se acordă:

 - începând cu ziua următoare celei în care încetează concediul şi indemnizaţia de maternitate (minim 42 zile de la data naşterii copilului) şi s-a suspendat activitatea profesională, dacă cererea este depusă în termen de cel mult 60 de zile de la acea dată.

- începând cu data naşterii copilului, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condiţiile legale pentru acordarea concediului de maternitate (eleve/studente, tata – în cazul în care mama nu îndeplinește condițiile de acordare a indemnizației pentru creşterea copilului), dacă cererea este depusă în termen de cel mult 60 zile de la acea dată.

- începând cu data adopţiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau plasamentului în regim de urgenţă sau încredinţării, dacă cererea este depusă în termen de cel mult 60 zile de la acea dată.

Depunerea dosarului, peste termenele prevăzute de lege, conduce la stabilirea dreptului începând cu data depunerii cererii, fără a mai fi luată în considerare data suspendării activităţii.

 

Dreptul la INDEMNIZAŢIA PENTRU CREŞTEREA COPILULUI (2-3ANI) COPIL CU DIZABILITATE

Dreptul se acordă:

· prin prelungirea perioadei de acordare, în cazul în care există deja stabilit un drept de concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copilului, iar copilul este încadrat în grad de handicap, în perioada în care solicitantul beneficiază de dreptul la concediu şi indemnizaţie lunară pentru creşterea copilului, dacă cererea este depusă înainte de încetarea dreptului anterior;

· de la data emiterii certificatului de încadrare în grad de handicap, în cazul în care încadrarea în handicap se realizează după împlinirea de către copil/copii a vârstei de 2 ani şi pentru acesta/aceştia a fost acordat anterior concediul şi indemnizaţia pentru creşterea copilului, prin acordarea unui nou drept de la data încadrării în grad de handicap, dacă cererea este depusă în termen de 60 zile de la această data;

· pentru solicitarea indemnizaţiei lunare de creştere a copilului se va întocmi un dosar ce va conţine pe lângă documentele menţionate anterior, aferente fiecărei categorii profesionale din care face parte solicitantul sau, după caz, perioadele asimilate realizate, certificatul copilului de încadrare în grad de handicap, care se va depune la Registratura Direcției de Asistență Socială a municipiului Piatra-Neamț;

· de asemenea, decizia privind suspendarea activităţii va fi întocmită pentru perioada de valabilitate a certificatului de încadrare în grad de handicap, fără să se depăşească vârsta de 3 ani a copilului.

 

IMPORTANT:

• beneficiarul drepturilor trebuie să comunice Agenţiei pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Neamț orice modificare intervenită în situaţia sa, de natură să determine încetarea sau suspendarea plăţii drepturilor, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la apariţia acesteia;
• pentru orice alte informaţii referitoare la stabilirea drepturilor ori plata acestora (termene, modalităţi de plată etc.), precum şi comunicarea modificărilor (schimbarea domiciliului, decesul etc.) vă rugăm să vă adresaţi Agenţiei pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Neamț;
• în situaţia în care părinţii copilului nu sunt căsătoriţi, dar copilul a fost recunoscut, îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate pentru drepturile reglementate de O.U.G. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor se demonstrează pe baza anchetei sociale efectuate de reprezentanții Direcției de Asistență Socială a municipiului Piatra-Neamț.  

Documentele privind acordarea dreptului la indemnizaţie pentru creşterea copilului se înregistrează la sediul Direcției de Asistență Socială a municipiului Piatra-Neamț, din strada Ștefan cel Mare nr.5. şi se transmit Agenţiei pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Neamț în vederea stabilirii sau, după caz, respingerii dreptului şi efectuării plăţii acestuia.

Agenţia pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Neamt are sediul în B-dul Traian, bl. A4, parter.